Extra ondersteuning
We werken met twee onderwijsassistenten die groepsondersteuning bieden. Ook hebben we een onderwijsassistent die gespecialiseerd is in de individuele begeleiding van onze leerlingen. Hierbij worden hulphonden ingezet.
Hulphonden
Een hulphond is een hond die getraind is op o.a. mensgericht zijn, graag willen samenwerken en stabiel zijn. Dit om kinderen en volwassen te ondersteunen en hulp te bieden waar nodig is. Denk aan op sociaal/emotioneel en/of fysiek functioneren. Een therapiehond is (breed) inzetbaar bij kinderen met o.a ass, adhd, ptss, angsten, weerbaarheidstraining, ontwikkelingsuitdagingen en werkt individueel, met groepjes of een hele klas. Een therapiehond in een ruimte zorgt voor een open houding, kinderen voelen zich op hun gemak en er ontstaat een positieve sfeer.
Op school werken de honden met kinderen die dat nodig hebben: dat kan zijn van een verdrietige bui, ondersteuning hebben bij lezen/rekenen, het vergroten van weerbaarheid, overprikkeling, verlegen, ontwikkelingsuitdagingen, angsten (voor honden), zelfredzaamheid en veiligheid geven. Door het aanraken van een hond komt er endorfine en oxytocine vrij, dat geeft een fijn gevoel, werkt rustgevend hartslag-en bloeddrukverlagend(vermindering stress) en zorgt voor hechting. Een hond houd je in het hier en nu denkt niet in gisteren of morgen, oordeelt niet om wie je bent is altijd eerlijk en geeft onvoorwaardelijke liefde. Er wordt rekening gehouden met leerlingen die niet van honden houden. Bovendien lopen de honden niet los door school, maar altijd onder begeleiding. Op onze school zijn 3 honden die afwisselend van elkaar op school zijn ; Liv, Puk en Sem