Kernwaarden
- Veiligheid (Eerlijkheid, respect, vertrouwen en welbevinden)
Wij willen dat elke leerling ervaart dat hij/ zij belangrijk is, er mag zijn, zich veilig en geborgen voelt om met plezier naar school te gaan. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om voor zichzelf en voor de ander te zorgen. Hierbij vinden wij het belangrijk dat kinderen, ouders en personeelsleden zelf goed in hun vel zitten om zo ook voor anderen te kunnen zorgen. Wij vertrouwen op de eerlijkheid van kinderen. - Gelijkwaardigheid
Ieder kind is uniek en heeft talenten die hij/ zij mag ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat iedereen gewaardeerd en gelijkwaardig behandeld wordt. We houden rekening met de verschillende behoeftes van de leerlingen, we hebben oog voor verschillen. Wij geloven in deze talenten van de kinderen. - Open houding
We nemen een open houding aan en willen kijken wat een kind wél kan. Door een goede communicatie zorgen we ervoor dat de school laagdrempelig ervaren wordt. Goed contact met de ouders en de omgeving vinden we van groot belang, zodat zorgen over en weer gedeeld kunnen worden.
Door als volwassenen het goede voorbeeld te geven, willen we de kinderen de kans geven om hier naar te leven en te handelen. Zo kunnen ze zich optimaal ontplooien in een maatschappij waarin iedereen verschillend, maar wel gelijkwaardig is.
SAMEN => WERKEN – LEVEN – SPELEN/ LEREN met vaardigheden uit de 21e eeuw.
We leiden kinderen op voor de toekomst. In de 21e eeuw zijn er, naast rekenen, taal en de kernvakken ook andere vaardigheden nodig. Kinderen worden thuis, op school en in hun omgeving geconfronteerd met de wereld om hen heen. Ze doen zelf ervaringen op die hen bezighouden. In school sluiten we op deze belevingswereld aan. Wereldoriëntatie is dan ook een belangrijk onderdeel van het werken op “De Twine”. De wereld waarin de kinderen leven wordt op steeds jongere leeftijd groter, maar het komt tegelijkertijd ook steeds dichterbij. Door de verdere globalisering van de maatschappij hebben we steeds meer te maken met andere opvattingen en gewoonten. Juist daarom is het van belang om goed inzicht te kunnen krijgen in jezelf en in een andere cultuur. We willen de kinderen leren om rekening te houden met anderen. Wij willen kinderen daarbij ook leren om iets te doen voor anderen die het minder goed hebben en die extra ondersteuning nodig hebben.
Naast de globalisering van de maatschappij krijgt ook de digitalisering een steeds grotere rol in onze maatschappij. Hierdoor zal het onderwijs meer in moeten spelen op de technologische ontwikkelingen die er zijn. Wij vinden daarom dat kinderen ‘Mediawijs’ moeten zijn.
Wij bereiden de kinderen hierop voor, door ze te leren om samen te leven. Daarnaast vinden wij het samen leren levenen leven om samen te leren van belang om kinderen goed voor te bereiden op de toekomst.
We geven aan de volgende vaardigheden aandacht om kinderen de volgende stap in de toekomstige maatschappij te laten zetten:
Vaardigheden in de 21e eeuw:
- Sociale en Culturele vaardigheden
- Communiceren
- Probleemoplossend vermogen
- Samenwerken
- Creativiteit
- Kritisch Denken
- ICT geletterdheid
We geven aan de volgende vaardigheden aandacht om kinderen de volgende stap in de toekomstige maatschappij te laten zetten:
Vaardigheden in de 21e eeuw:
- Sociale en Culturele vaardigheden
- Communiceren
- Probleemoplossend vermogen
- Samenwerken
- Creativiteit
- Kritisch Denken
- ICT geletterdheid