Samenvatting op hoofdlijnen
Terugblikkend op ons vorige schoolplan kunnen we constateren we dat we de afgelopen periode veel nieuw beleid hebben geïmplementeerd. In ons veranderingsproces stond het ontwikkelen en gebruik maken van kwaliteit centraal. Daarmee hebben een flinke slag gemaakt in de ontwikkeling naar een meer opbrengstgerichte cultuur in de stichting, op school en in de klas. We zijn ons bewust dat we ons moeten blijven inspannen om deze resultaten te continueren of te verbeteren. Daarom vervolgen we ook de ingeslagen weg van de professionalisering van ons personeel door middel van externe en interne deskundigheid. Deze ontwikkeling in bekwaamheden blijven we volgen met behulp van het bekwaamheidsdossier (WMK/Parnassys en MijnSchoolteam). In de afgelopen jaren is ook veel aandacht besteed aan het welbevinden van de kinderen, de contacten met de ouders van school, de sfeer op school, de digitalisering en de invoering van Passend Onderwijs op 1 augustus 2014.
Bij het volgen van onze missie hebben we in de eerste plaats gekeken naar de opdracht die ons schoolbestuur aan haar scholen stelt. De belangrijkste bestuurlijke opdrachten liggen op het gebied van de basishouding van de leerkracht, de talentontwikkelingen, de implementatie van passend onderwijs met een doorgaande zorglijn van 0 tot 18 jaar.
Bij het volgen van de visie laten we ons leiden door de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
In onze visie hebben we aangegeven hoe we binnen het door ons gehanteerde onderwijsconcept handen en voeten geven aan het bewerkstelligen van onze missie.
Missie
Het logo van “De Twine” heeft te maken met de lijnbaan die lang geleden langs de oever van de Geeuw gestaan heeft. In de lijnbaan werden de touwen geslagen. Touw was natuurlijk een belangrijk product voor de scheepvaart.
In het logo van onze school zien we dan ook een stevig koord. ‘Twine’ is het Friese woord voor twijnen; het ineenvlechten van twee of meer draden. Zo maak je een touw veel sterker. Daarmee geeft de schoolnaam de verwevenheid weer van de verschillende geledingen van onze school: de kinderen, de ouders en het team. Samen zijn we de school; een flinke kabel die heel wat kan hebben…
De volgende kernwaarden vinden wij van wezenlijk belang op onze school om kwalitatief goed onderwijs te bieden voor alle kinderen:
- Veiligheid
Wij willen dat elke leerling ervaart dat hij/ zij belangrijk is, er mag zijn, zich veilig en geborgen voelt om met plezier naar school te gaan. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om voor zichzelf en voor de ander te zorgen. Hierbij vinden wij het belangrijk dat kinderen, ouders en personeelsleden zelf goed in hun vel zitten om zo ook voor anderen te kunnen zorgen. Wij vertrouwen op de eerlijkheid van kinderen. - Gelijkwaardigheid
Iedereen is uniek is en heeft talenten die hij/ zij mag ontwikkelen. Wij zorgen ervoor dat iedereen gewaardeerd en gelijkwaardig behandeld wordt. We houden rekening met de verschillende behoeftes van de leerlingen. Wij geloven in deze talenten van de kinderen. - Open houding
We nemen een open houding aan en willen kijken wat een kind wél kan. We willen samen met kinderen en ouders tijdens de gehele schoolperiode voor de draad komen om zo de kwaliteit te verbeteren.
Veiligheid: | Gelijkwaardigheid: | Open Houding: |
EERLIJKHEID RESPECT VERTROUWEN WELBEVINDEN |
IEDER KIND IS UNIEK ZORG VOOR ELKAAR ONTSPANNEN SFEER OOG VOOR VERSCHILLEN |
COMMUNICATIE LAAGDREMPELIG LEERKRACHT ALS PROFESSIONAL OUDER ALS DESKUNDIGE |
Door als volwassenen het goede voorbeeld te geven, willen we de kinderen de kans geven om hier naar te leven en te handelen. Zo kunnen ze zich optimaal ontplooien in een maatschappij waarin iedereen verschillend, maar wel gelijkwaardig is.
Visie
SAMEN=> WERKEN – LEVEN – SPELEN/ LEREN met vaardigheden uit de 21e eeuw.
We leiden kinderen op voor de toekomst. In de 21e eeuw zijn er, naast rekenen, taal en de kernvakken ook andere vaardigheden nodig.
De wereld waarin de kinderen leven wordt op steeds jongere leeftijd groter, maar het komt tegelijkertijd ook steeds dichterbij. Door de verdere globalisering van de maatschappij hebben we steeds meer te maken met andere opvattingen en gewoonten. Juist daarom is het van belang om goed inzicht te kunnen krijgen in jezelf en in een andere cultuur. We willen de kinderen leren om rekening te houden met anderen. Wij willen kinderen daarbij ook leren om iets te doen voor anderen die het minder goed hebben en die extra ondersteuning nodig hebben.
Naast de globalisering van de maatschappij krijgt ook de digitalisering een steeds grotere rol in onze maatschappij. Hierdoor zal het onderwijs meer in moeten spelen op de technologische ontwikkelingen die er zijn. Wij vinden daarom dat kinderen ‘Mediawijs’ moeten zijn.
Wij bereiden de kinderen hierop voor, door ze te leren om samen te leven. Daarnaast vinden wij het samen leren leven en leven om samen te leren van belang om kinderen goed voor te bereiden op de toekomst.
We geven aan de volgende vaardigheden aandacht om kinderen de volgende stap in de toekomstige maatschappij te zetten:
Vaardigheden in de 21e eeuw:
1. Sociale en Culturele vaardigheden
2. Communiceren
3. Probleemoplossend vermogen
4. Samenwerken
5. Creativiteit
6. Kritisch Denken
7. ICT geletterdheid
Pedagogische klimaat
CBS De Twine is een sfeervolle school, waar structuur en rust geboden wordt.
We werken dagelijks aan veiligheid en geborgenheid, omdat wij vinden dat dit belangrijke voorwaarden zijn om onze opdracht te realiseren. Iedere leerling mag zich ontwikkelen tot een zelfstandig en uniek persoon, die verantwoordelijkheid leert te accepteren voor zijn/ haar gedrag. Zo kan iemand tot zijn/ haar recht komen in sociale relaties en emotionele gevoelens. De sociale omgang is dus belangrijk. In een dergelijke situatie leert ieder kind zijn eigen kwaliteiten te ontdekken en zichzelf te zijn. Dit is een belangrijke voorwaarde om zelfvertrouwen op te bouwen. Het betekent ook dat kinderen verschillende talenten hebben en die willen we graag tot positieve groei helpen ontwikkelen. Door onze adaptieve manier van werken willen wij tegemoet komen aan verschillen en talenten.
Didactisch klimaat
De Twine is een school die meegaat met de maatschappelijke veranderingen. Wij zijn een lerende organisatie en hebben hoge verwachtingen van onszelf en van de leerlingen. We hebben zowel persoonlijk als professioneel zicht op de leerlingen, zodat we leerlingen op een adequate manier kunnen begeleiden en tijdig signaleren wanneer pedagogisch of didactisch ingrijpen noodzakelijk is. Wij zorgen voor een uitdagende leeromgeving waarin wij handelingsgericht werken. Dit doen wij doordat wij adaptief onderwijs geven via het directe instructiemodel. Bij het aanbieden van de leerstof is het van belang om te differentiëren, werken op verschillende niveaus en aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Ons uitgangspunt is wat kan een kind wél. Hierbij maken wij gebruik van verschillende zelfstandige en coöperatieve werkvormen.
Zorgzame aandacht voor diversiteit
Alle kinderen komen met een “help mij met…” vraag op school. Wij zijn er voor de kinderen om hen hierin te begeleiden. Wij geven de leerling extra ondersteuning zodra de ontwikkeling stagneert of zodra de leerling meer uitdaging nodig heeft. Wij willen uitblinken in zorg voor elke leerling. Dit doen we door de kinderen te volgen in zijn of haar ontwikkeling en hierop adaptief in te spelen. Ons motto is: “basis als het kan, speciaal als het nodig is”.
School in samenwerking met ouders en de omgeving
Leerkrachten maken als professionals het verschil. Zij werken dagelijks met de leerlingen en helpen ze in het proces van leren. Ouders zijn de pedagogische deskundigen van hun kind(eren). Zij weten als geen ander hoe hun kind is in verschillende situaties. Samen, leerkrachten en ouders, staan we sterk om de kinderen optimaal te laten ontwikkelen en te leren samen leven. Op De Twine vertaalt zich dit naar een open communicatie met de ouders en verzorgers. Goed contact met de ouders vinden we van groot belang, zodat zorgen over en weer gedeeld kunnen worden. Juist daarmee willen we inhoud geven aan de naam van onze school; De Twine. Een draad die zijn sterkte ontleent aan de ineen gevlochten strengen.
Ook de omgeving van de school, de samenleving, speelt een belangrijke rol. Wij willen de talenten van IJlst inzetten in ons onderwijs. Wij gaan deze gebruiken om ook de talenten van kinderen te ontwikkelen.